Även våra djur behöver gå till tandläkaren.

Cirka 80 % av alla djur har någon form av tandproblem. Det vanligaste problemet hos våra husdjur idag är tandsten. Obehandlad tandsten leder till tandlossning. Tandsten bildas genom att bakterier som normalt finns i munhålan tillsammans med saliven bildar en hinna på tänderna. Hinnan kallas för plack. Om inte plack avlägsnas ansamlas det vid tandköttskanten och orsakar inflammation i tandköttet. Tandköttet blir då rött, svullet och blöder lätt.

Med tiden förkalkas placken och tandsten bildas. Tandstenens ruffa yta underlättar för nya bakterier att fästa vid och mer plack bildas. Avlägsnas placken och tandstenen, försvinner även inflammationen i tandköttet som blir friskt igen. Obehandlad tandköttsinflammation i kombination med tandsten kan över gå i tandlossning.

FORL hos katt

Med förebyggande munhälsa kan många av djurens tandproblem förhindras. Försök att regelbundet borsta tänderna på din hund och katt. Vi säljer tandkräm och tandborstar speciellt anpassade för våra djur.

Hos katter finns en tandsjukdom som heter FORL (Feline Odontoclastic Resorption Lesions). Sjukdomen bryter ner tandens emalj och när tandens pulpa blottas blir det mycket smärtsamt för katten. Katter med FORL får svårt att äta och har ofta dålig andedräkt. Idag finns ingen behandling mot FORL utan man drar ut de tänder som är angripna. Katter drabbas tyvärr ganska ofta av sjukdomen, och trots omfattande forskning har man inte lyckats hitta en orsak till sjukdomen.

Tandmottagning

Vi har tandmottagning varje vecka, då vi tar emot och hjälper hundar och katter med deras tandproblem. För mer information och för att boka tid, kontakta oss på 0346- 488 80.

Varmt välkommen!