Vaggeryds Hästklinik

I hjärtat av hästtäta Småland har vi en  hästklinik med stort upptagningsområde. Kliniken huserar i fräscha lokaler precis vid Vaggeryds travbana. Här har vi poliklinikmottagning där vi utför hältutredningar, besiktningar, hälsokontroller, vaccinationer, dräktighetskontroller, tand- och munhåleundersökningar med mera. I anslutning till kliniken har vi byggt ett ridhus där vi bland annat gör ridprov.

Hästar som behöver stationärvård eller behöver genomgå en operation eller andra större ingrepp remitteras till Hallands Djursjukhus i Slöinge.

Öppettider och vägbeskrivning finns under fliken ”kontakt”.

Nyheter från Vaggeryd hästklinik

Inbjudan till föreläsning

Inbjudan – Vad kan du om smärta på häst?

Har hästar ett ”pain face”? Hästar kommunicerar med små signaler som vi människor inte alltid kan se eller uppmärksamma. Hästar kan bli missförstådda och gå med smärta för att vi människor inte kan tolka hästens signaler rätt.

Välkomna till en kväll med föreläsning om smärta hos häst, hur vi lär oss tolka den och varför är det så viktigt att kunna se signaler på smärta.

I samarbete med Boehringer Ingelheim bjuder Vaggeryds Hästklinik in till en kväll med föreläsning och diskussion om smärta på häst. Med interaktiva hjälpmedel kommer ni att få vara med och lära er om smärtskalan hos hästen. Föreläsningen gör Siri Derving från Boehringer Ingelheim.

Tid och plats:
Tisdagen 28 november kl18.30 på Vaggeryds Hästklinik. Vi bjuder på fika och föreläsningen är helt kostnadsfri! Anmälan sker via telefon på 0393-16300 eller via mail till vaggeryd@hallandsdjursjukhus.se senast 21 november.

Ponnymätning 15/11

Ponnymätning

På Vaggeryds hästklinik har vi ponnymätning den 15/11.

Mer info om kommande mättillfällen och anmälan görs via TDBs hemsida.

Avmaskning - Vad ska man tänka på?

Avmaskning

Förebygg infektion med inälvsmask genom betesplanering och beteshygien i kombination med korrekt riktad avmaskning.

För att hejda problemet med resistens mot maskmedel bör alla minska antalet onödiga avmaskningar. Man bör inte avmaska samtliga hästar slentrianmässigt, utan välja vilka hästar som ska avmaskas med hjälp av träckprov som skickas in för analys.

Från april-maj anses det vara lämpligt att utföra träckprovtagning enligt SVA.se

När du tagit ett träckprov på din häst kan du bifoga det i ett mail till oss (Vaggeryd@hallandsdjursjukhus.se). Skriv även vad hästen avmaskats med senaste 2 åren. På så vis kan vi hjälpa dig med recept på lämpligt avmaskningsmedel om det behövs.

Åsa är ansluten till ISELP som är en vidareutbildning inom ortopedi (The International Society of Equine Locomotor Pathology) och var nyligen på lärorik kurs i England där temat var bekymmer från området bog och armbåge.

Equipment Coach Karolina Malmlöv

Sadelprovning

Onsdagar efter kl16.30 har Equipment coachen Karolina Malmlöv möjlighet att finnas tillgänglig på Vaggeryds Hästklinik för sadelutprovning. Det Karolina kan erbjuda är opartisk och oberoende sadelutprovning, d.v.s. hon säljer inga sadlar utan vill erbjuda sina kunder professionell sadelprovning och rådgivning. Är du på kliniken med din häst kan Karolina hjälpa dig med att se över din utrustning och se om eventuell skada kan vara kopplad till din sadel. Det går lika bra att ta hjälp av Karolina även fast du inte besöker kliniken med din häst, går du till exempel i tankar om att köpa ny sadel eller har en sadel på provning så kan hon hjälpa dig och se huruvida den passar dig och din häst. Hon erbjuder även toppstoppning av vissa sadlar om det skulle behövas.
Karolina besitter en mänga utbildning och erfarenheter, b.la.
– Equipment coach UPH
– Sadelutprovning Prestige Italien
– Sadelutprovning Antarés Frankrike
– Sadelutprovning och stoppning ErrePlus Italien