djursjukhus i slöinge falkenberg

vaccin, utlandsresa med din hund, pass, avmaska, veterinär

Viktig information om det smittsamma EHV-1 viruset

Med anledning av nuvarande utbrott av den smittsamma infektionen EHV-1 på flera platser i Sverige vill vi på Hallands Djursjukhus vara extra noggranna med vårt förebyggande smittskyddsarbete. Arbetet med att minska risken för smittspridning börjar redan innan ni besöker oss och er del som hästägare i detta är av yttersta vikt. Vänligen läs därför igenom nedanstående information innan ert besök.

Vi ber att ni dagen före och samma dag som ert besök tar en temperatur på hästen. Allra bäst är om man vet sin hästs normaltemperatur. Vi ber er även noggrant kontrollera alla hästar i stallet gällande allmäntillstånd, hosta och näsflöde. Vid feber eller några andra typiska förkylningssymtom hos någon häst i stallet och inte bara er egen så vill vi att ni stannar hemma. Ring oss så avbokar vi besöket utan kostnad för er samt hjälper er att hitta en ny tid. Om hästen är akut sjuk och kräver vård akut ber vi att ni ringer oss så att vi kan finna en lösning.

Beroende på anledningen till ert besök och symtomen som hästen har kan vi behöva vidta extra försiktighetsåtgärder, som exempelvis provtagning, ankomstkontroll i transporten innan urlastning eller telefonkontakt inför besöket.

Vi hoppas att ni har förståelse för den olägenhet som detta kan medföra. I slutändan vill vi trots allt alla samma sak, nämligen undvika smitta och för att lyckas måste vi samarbeta!