Bra att veta inför besöket

veterinär kungsbacka
resa utomlands med ditt djur,
betala m kort
veterinär slöinge, falkenberg, varberg halmstad falköping

Om ditt djur är försäkrat så kan vi hjälpa dig med att direktreglera kostnaderna med ditt försäkringsbolag, förutsatt att det överstiger din självrisk. En direktreglering innebär att du betalar din självrisk och eventuellt en rörlig del på 10-25%, till oss på djursjukhuset och resterande belopp faktureras till ditt försäkringsbolag. För detta tar vi en avgift på 95kr.

För att kunna hjälpa dig med detta är det viktigt att du meddelar vilket försäkringsbolag samt försäkringsnummer du har i samband med registreringen i receptionen. I samband med en direktreglering förekommer det en viss väntetid.

Observera att det inte alltid går att direktreglera dina kostnader då varje sjukdomshistoria är unik. Detta kan ske om till exempel ditt djur har en reservation i försäkringen eller om försäkringen är relativt ny. Det finns även ett maxbelopp på försäkringen. Det är du som försäkringstagare som ska veta villkoren för din försäkring. Är du osäker på dina villkor ta alltid kontakt med försäkringsbolaget innan ditt besök

Betalning sker kontant, med kort eller swish i receptionen när besöket är klart.

Vi lämnar inte ut faktura, men vi kan hjälpa dig med finansieringen via Agriakortet. Hur du ansöker om Agriakort och hur det går till kan du läsa mer om på https://www.agria.se/agriakortet/

För att kunna administrera kundavtalet mellan oss och kunden behöver vi samla in och lagra vissa personuppgifter om våra kunder (innefattande namn, adress, telefonnummer samt organisations- eller personnummer). Insamlingen av personuppgifterna sker i samband med att kunden köper tjänster av oss. Vi på Hallands Djursjukhus behandlar våra kunders personuppgifter i överensstämmelse med tillämplig lagstiftning. Personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifterna är Hallands Djursjukhus AB. Ändamålet för vår behandling av våra kunders personuppgifter är att administrera kundavtalet mellan oss och kunden. Personnummer samlas in och lagras för att vi ska kunna göra en säker identifiering av våra kunder. Kunden informeras även om att vi enligt lag kan vara tvingade att lämna ut kundens personuppgifter till annan (t.ex. myndighet eller domstol).

Genom att skriva till Hallands Djursjukhus på adressen Hallands Djursjukhus AB, Björkgatan 19, 311 68 Slöinge eller info@hallandsdjursjukhus.se kan du få veta vilka uppgifter vi har registrerat om dig och hur dessa används.

Alla prisofferter sker via telefon, genom att ringa till vår reception kan du få ett ungefärligt pris vad en tjänst kan kosta. För att få en precis kostnadsbild krävs det att en konversation tas vid med ansvarig veterinär.

På våra kliniker har vi tillgång till kompetenta hovslagare vid olika typer av sjukbeslag. Att hästen ska fungera optimalt är det viktigt att dem är korrekt verkade och skodda, allt utifrån individens specifika behov. Veterinär och hovslagare arbetar tillsammans för att på bästa sätt komma tillrätta med hästens befintliga problem eller förebygga att skada uppkommer.

Hovslagarna på kliniken hjälper bland mycket annat till med:

  • Korrigering av vinklar, till exempel korrigering av felaktiga benställningar hos föl
  • Hovbölder
  • Hovsprickor
  • Hålväggar
  • Bärrandsröta
  • Strålröta
  • Hovbensfraktur
  • Fång
  • Traumatiska skador, så som balltramp och spiktramp

Det går även bra att boka tid för normalskoning, om din häst t.ex. behöver sederas inför skoning! Ring din närmaste klinik för tidsbokning.

Att ha djur i våra liv är på gott och ont. Som djurägare har man ett stort ansvar för en annan individ och har den dagen kommit då ditt djur ska få somna in finns det tre olika alternativ för dig som smådjursägare att välja mellan.

  1. Ta med kroppen hem direkt – Djuret avlivas på plats på djursjukhuset och sedan tar djurägaren med sig kroppen hem.
  2. Vanlig Kremering – Djuret kremeras och askan sprids på en åkervall. Djurägaren behöver alltså varken ta med sig aska eller kropp hem. Kremeringen utförs av Hallands Djurkremering utanför Falkenberg.
  3. Separat kremering – Djuret kremeras och djurägaren tillhandahåller askan. Det tar ca tre veckor innan vi får tillbaka askan till oss och är klar för hämtning. Det är djurägarens eget ansvar att återkoppla till oss efter tre veckor för att stämma av att askan har levererats för att sedan kunna hämta den hos oss på Hallands Djursjukhus. Har ni fått faktura på kremeringen måste den vara slutbetalad för att få hämta ut askan. Tänk på att det kan ta upp till tre bankdagar tills pengarna är oss tillhanda. Askan levereras i en vit pappask, om andra önskemål finns som exempelvis att askan ska packas i en urna, så går det att ordna.

När det gäller kremering av häst eller annat stordjur så hanterar man det oftast som en vanlig kremering d.v.s. att djuret avlivas hos oss på djursjukhuset och sedan kremeras djuret och askan sprids. Om man som djurägare önskar något annat alternativ så kan ni kontakta våra receptioner för vidare information.

Om Ditt djur exempelvis ska opereras eller av någon annan anledning behöver stanna kvar hos oss för bevakning så kommer patienten tas in på den så kallade stationärvården. Vid inskrivningen bestäms vad som gäller för patienten när det kommer till undersökning, behandling och utfodring. På djursjukhuset går veterinärerna en gemensam rond varje morgon och eftermiddag och på kvällen gör veterinären en medicinsk bedömning inför nattpassningen. På ronden går man igenom patientens tillstånd och nya beslut kan behöva tas för vidare behandling, då i samråd med djurägaren. I enstaka fall kan Ditt djur vara i behov av ytterligare specialistvård och då kan vi remittera till regiondjursjukhuset i exempelvis Helsingborg eller Göteborg.

Väl på stationärvården får Ditt djur en bur med en filt, en korg om så önskas och vattenskål. Katterna får en kisslåda med strö som får daglig rengöring vid behov. Mat erbjuds för de patienter som ska ha och vi har ett varierat utbud, därför är det bra för oss att veta vad Ditt djur gillar att äta. För de som har svårt att få i sig maten kan vi erbjuda b.la. kyckling, köttfärs, köttbullar, tonfisk och makrillfiléer. Hundarna rastas regelbundet i koppel under dagen, även de hundar som inte kan gå själva lyfts ut till gräset för att uträtta sina behov.

När Ditt djur ligger inlagd hos oss kommer Ni bli uppringda av veterinär eller sköterska för att få dagliga rapporter om hur Ditt djur mår och diskutera om vidare behandling. Vid behov ringer vi upp flera gånger och då uppskattar vi om Ni finns tillgängliga på telefon. Under helger kan det dock vara högt tryck och då ringer vi ofta upp på först under eftermiddagen.

När det sedan är dags för hemgång bestämmer vi en tid som passar Er. Patienter kan lämnas för hemgång under hela öppettiden och även på helger. Som djurägare kommer Ni också få ett hemgångsråd med instruktioner hur Ni ska ta hand om ert djur hemma under den första tiden efter besöket. I samband med hemgången ska Ni även betala för besöket. Om djuret är försäkrat kan vi hjälpa Er att reglera kostnaden med Ert försäkringsbolag mot en kostnad på 95kr, då behöver vi veta vilket försäkringsbolag ni använder samt försäkringsnummer.

Och kanske det viktigaste av allt, det är av största vikt att vi håller en god kontakt. Undrar Ni över något så tveka aldrig att ringa oss!

Om Din häst exempelvis ska opereras eller av någon annan anledning behöver stanna kvar hos oss för bevakning så kommer patienten tas in på den så kallade stationärvården. Vid inskrivningen bestäms vad som gäller för patienten när det kommer till undersökning, behandling och utfodring. Varje dag finns det djursjukvårdare och en veterinär i stallet som sköter om hästarna och utför behandlingar. På djursjukhuset går veterinärerna en gemensam rond varje morgon och eftermiddag och på kvällen gör veterinären en medicinsk bedömning inför natten. Alla hästar på stationärvården tittas till minst en gång per natt om inte veterinären bedömt utökad nattpassning. I enstaka fall kan Din häst vara i behov av ytterligare specialistvård eller intensivvård och då kan vi behöva remittera.

Vi strävar alltid efter att det ska vara lugn och ro i stallet för att hästarna ska känna sig till freds under deras vistelse. Utfodring sker 4gånger/dag och kraftfoder 2gånger/dag beroende på behov. När du lämnar Din häst hos oss är det viktigt att informera oss om utfodring och eventuell särskild hantering, detta för att vi ska kunna vårda Din häst på bästa sätt.

Vi behåller gärna hästens pass under vistelsen.

När Ditt djur ligger inlagd hos oss kommer Ni bli uppringda av veterinär eller djursjukvårdare för att få dagliga rapporter om hur Ditt djur mår och diskutera om vidare behandling. Vid behov ringer vi upp flera gånger och då uppskattar vi om Ni finns tillgängliga på telefon.

När det sedan är dags för hemgång bestämmer vi en tid som passar Er. Patienter kan lämnas för hemgång under hela öppettiden och även på helger. Som djurägare kommer Ni också få ett hemgångsråd med instruktioner hur Ni ska ta hand om Ert djur hemma under den första tiden efter besöket. I samband med hemgången ska Ni även betala för besöket. Om djuret är försäkrat kan vi hjälpa Er att reglera kostnaden med Ert försäkringsbolag mot en kostnad på 95kr, då behöver vi veta vilket försäkringsbolag ni använder samt försäkringsnummer.

När Din häst har vistats i djursjukhusmiljö finns alltid en ökad smittorisk av bakterier och virus. Vi rekommenderar därför att hålla ett extra öga på din häst efter hemkomsten och hålla koll på kroppstemperatur, svullna lymfknutor och/eller näsflöde. Rådfråga gärna oss om hur Du kan göra för att minimera spridningen av smittsamma sjukdomar, det är framförallt viktigt om Du har dräktiga ston hemma i samma stall.

Och kanske det viktigaste av allt, det är av största vikt att vi håller en god kontakt. Undrar Ni över något så tveka aldrig att ringa oss! På vardagar når Du stallavdelningen på 0346-488 84 och under kvällar och helger 0346-488 85.